„Fotografia to jest takie coś, co nie ma końca” – słowa Wojciecha Plewińskiego, mistrza fotografii teatralnej. Z historii wiemy, że mimo uznania roku 1839 za datę wynalezienia fotografii, jej początki są znacznie wcześniejsze.
W polskiej fotografii teatralnej również możemy wskazać różne daty pierwszego zdjęcia człowieka teatru, pierwszej fotografii scenicznej, ale nie w datach tkwi istota początku. Teatr jako sztuka wizualna zawsze tworzył obrazy. Obrazom towarzyszyły emocje, w zależności od epoki czy gatunku różnie wyrażane – miną, gestem, słowem, śpiewem, tańcem, inscenizacją…
Obrazy zatrzymywane pod powiekami, zapamiętywane i zabierane przez publiczność opuszczającą teatr. Obrazy, które następnie ożywały w rozmowach, wracały w snach, zostawały w pamięci. Były opowiadane, opisywane, zapamiętywane. I bezustannie przetwarzane. Na początku XIX wieku, wraz z wynalazkiem litografii, zaczęły pojawiać się pierwsze rysunki aktorów i aktorek w rolach, w charakteryzacji i kostiumie, uchwycone na scenie. Portrety w rolach z zapisanym fragmentem sztuki były dodawane do wydań popularnych dramatów, m.in. serii wydawniczej Teatra Warszawskie (1834-1840). Czarno-białe i kolorowane zapamiętywały ważne w przedstawieniu sytuacje. Ujęcia w roli oraz osobno wydawane portrety prywatne budowały prestiż ludzi teatru, podróżowały z nimi podczas występów gościnnych, wzmacniały popularność.
Jedna z litografii przedstawia aktora wypowiadającego słowa: „Boże, odzyskałem wzrok!”. To dynamiczne ujęcie – aktor stoi na szeroko rozstawionych nogach, trzyma ręce w górze, czarna wstążka, która zakrywała oczy niewidomego, opada w dół, zatrzymana w ruchu, w malowniczym pofalowaniu materiału. Możemy się domyślić, że był to istotny, może kulminacyjny moment przedstawienia. Minie wiele lat, zanim ten jeden moment na scenie, w ruchu i w kolorze, będzie można uchwycić w fotograficznym kadrze. Fotografia teatralna rozwijała się wraz ze zmianami technicznymi wynalazku z 1839 roku. Scena we wnętrzu teatru była dla niej największym pod względem technicznym wyzwaniem. Przyglądając się polskiej fotografii teatralnej do 1918 roku, chciałabym uchwycić jej narodziny, przemiany zachodzące na przełomie XIX i XX wieku oraz różnorodność tematów, które wciąż są rozwijane.
Michał Chomiński jako Cyrulik w sztuce Talizman, czyli dwoje rudych Johanna Nepomuka Nestroya, ok. 20 x 16 cm, Album fotograficzny portretów, zabytków architektury, malarstwa i rzeźby, s.7, (Szt. Fot. 668)
Mazowiecka Biblioteka Cyfrowa (Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy)
Michał Chomiński jako Cyrulik w sztuce Talizman, czyli dwoje rudych Johanna Nepomuka Nestroya, ok. 20 x 16 cm, Album fotograficzny portretów, zabytków architektury, malarstwa i rzeźby, s.7, (Szt. Fot. 668)
Mazowiecka Biblioteka Cyfrowa (Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy)
Michał Chomiński jako Tinot w sztuce Żona, która nienawidzi męża A. Delacoura, E. Lemoine’a-Moreau, ok. 20 x 16 cm, Album fotograficzny portretów, zabytków architektury, malarstwa i rzeźby, s.9, (Szt. Fot. 668)
Mazowiecka Biblioteka Cyfrowa (Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy)
Strona tytułowa czasopisma „Kłosy” 1866 nr 40 (4.04) z drzeworytem (rysował F. Tegazzo, rytowany w pracowni J.Minheymera) Jana Królikowskiego jako Franciszeka Moora w Zbójcach Schillera według fotografii Konrada Brandla i Ski „wyłącznie dla Kłosów wykonanej”
Cyfrowa Biblioteka Narodowa Polona
Cykl trzech zdjęć z przedstawienia Safanduły V. Sardou. Na pierwszym scena z przedstawienia Safanduły V. Sardou (Alojzy Żółkowski jako Margrabia de Rochepeans, Adolf Ostrowski jako Fromentel i Wincenty Rapacki jako Leonidas Vauclin)
Cyfrowa Biblioteka Narodowa Polona
Cykl dwóch zdjęć: na pierwszym pierwsza strona czasopisma „Goniec Teatralny” 1877 nr 5 (1.02) z doklejonym portretem Romany Popiel w roli Jadwigi w sztuce Zbudziło się w niej serce Wolfganga Müllera von Königswintera
Mazowiecka Biblioteka Cyfrowa (Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy)
Cykl dwóch zdjęć: pierwsza jest karta pocztowa, na niej scena zbiorowa z przedstawienia Kordian Juliusza Słowackiego, Michała Tarasiewicz w roli tytułowej, fot. nieznany [przypuszczalnie: Józef Sebald], premiera Teatr Miejski w Krakowie 25.11.1899
Zbiory Muzeum Krakowa