Fotografia jako zapis rzeczywistości scenicznej

Fotografią teatralną warto zająć się głębiej choćby dlatego, że choć tworzenie spektakli wymaga wielkiego wysiłku, zostaje po nich stosunkowo niewiele. W rzadszych przypadkach bywa jednak, że scenografia, kostiumy, projekty z jakichś przyczyn nie podlegają zniszczeniu; bywa również na szczęście, że spektakle są zapisywane na wideo. 

Nic jednak nie oddaje spektaklu tak wiernie jak sam spektakl: buduje się on z każdym stukotem, chrząknięciem aktora, z zawirowaniem pyłu w snopie teatralnego reflektora. Nie odda tego nic poza atmosferą teatralnej sali. Każdy zapis spektaklu wiąże się z przekłamaniem, z poczuciem zdrady; jeśli te przekłamania nałożyć na wahania pamięci widzów (każda z nich jest inna), otrzymujemy całą paletę różnorodnych zapisów. Medium, które jest prawdopodobnie najbliżej teatru, pozostaje najbardziej mu wierne, to fotografia; stąd pomysł poświęcenia jej wystawy.

Fotografia – jak wideo – jest zapisem mechanicznym i stosunkowo wiernie odzwierciedla sceniczną rzeczywistość. Sekwencjonuje teatralną materię na pojedyncze klatki, obrazy w podobny sposób, jak działa ludzka pamięć, stąd bliskość skojarzeń: fotografię odczytuje się jako zapis naturalny, nieprzekształcony. Co prawda wybiera ona dla siebie najdogodniejsze punkty (w przestrzeni i w czasie), bywa, że buduje punkty widzenia całkowicie nowe i niepodległe wobec pamięci widza (bo z różnych przyczyn dla niego nieosiągalne), jednak w odróżnieniu od zapisu wideo nie tworzy odrębnej i prowadzonej z kilku kamer jednocześnie narracji.
Pamięć teatru działa wybiórczo i często jest dla swoich bohaterów okrutna.

Przeczytaj pełen tekst Wojciecha Nowickiego dotyczący II części wystawy (1919-1989)
(164.77 KB, PDF)
Jan
Bułhak

Cykl dwóch zdjęć: na pierwszym spektakl Orlę” w reż. Ferdynanda Ruszczyca. Polski Teatr Miejski w Wilnie

Ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie

1912
Artystyczna dojrzałość fotografów
Jan
Bułhak

Cykl dwóch zdjęć: na pierwzym portret aktorki w roli, Wilno

Ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie

1927
Artystyczna dojrzałość fotografów
Jan
Malarski

Na zdjęciu Józef Węgrzyn. Spektakl Mazepa” w reż. Kazimierza Kamińskiego. Teatr Narodowy w Warszawie

Kolekcja prywatna

1924
Artystyczna dojrzałość fotografów
autor
nieznany

Na zdjęciu Irena Cywińska oraz Ignacy Wiśniewski. Spektakl Pomsta Jontkowa”. Teatr Wielki w Poznaniu

Kolekcja prywatna

1926
Artystyczna dojrzałość fotografów
autor
nieznany

Na zdjęciu Celina Niedźwiedzka. Spektakl Śnieg”. Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

Kolekcja prywatna

1927
Artystyczna dojrzałość fotografów
autor
nieznany

Orkiestra Teatru im. Juliusza Słowackiego, Kraków

Kolekcja prywatna

1937
Artystyczna dojrzałość fotografów
Henryk
Hermanowicz

Cykl trzech zdjęć: na pierwszym Ewa Szumańska. Spektakl Zbyt liczna rodzina” w reż. Krystyny Severin-Zelwerowicz. Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

Kolekcja prywatna

1946
Artystyczna dojrzałość fotografów
Henryk
Hermanowicz

Na zdjęciu Ewa Szumańska, Kraków 1945–1950

Kolekcja prywatna

1945
Artystyczna dojrzałość fotografów
Franciszek
Myszkowski

Na zdjęciu Ida Kamińska. Spektakl Matka Courage i jej dzieci” w reż. Idy Kamińskiej. Teatr Żydowski im. Ester Rachel Kamińskiej w Warszawie

Kolekcja prywatna

1957
Artystyczna dojrzałość fotografów
Edward
Hartwig

Warszawa

Muzeum Fotografii w Krakowie

1951
Artystyczna dojrzałość fotografów
Edward
Hartwig

Teatr Ateneum, Warszawa 1960–1980

Ze zbiorów Muzeum Teatralnego Teatru Wielkiego-Opery Narodowej

1960
Artystyczna dojrzałość fotografów
Edward
Hartwig

Charakteryzacja, 1960–1969

Ze zbiorów Muzeum Teatralnego Teatru Wielkiego-Opery Narodowej

1960
Artystyczna dojrzałość fotografów
Edward
Hartwig

Kulisy. Teatr Ateneum, Warszawa 1960–1969

Ze zbiorów Muzeum Teatralnego Teatru Wielkiego-Opery Narodowej

1960
Artystyczna dojrzałość fotografów
Edward
Hartwig

Realizatorzy scenografii. Teatr Wielki, Warszawa 1960–1969

Ze zbiorów Muzeum Teatralnego Teatru Wielkiego-Opery Narodowej

1960
Artystyczna dojrzałość fotografów
Edward
Hartwig

Montaż scenografii autorstwa Otto Axera do spektaklu Król Roger” w reż. Bronisława Horowicza. Teatr Wielki w Warszawie

Ze zbiorów Muzeum Teatralnego Teatru Wielkiego-Opery Narodowej

1965
Artystyczna dojrzałość fotografów
Edward
Hartwig

Scena Teatru Wielkiego. Warszawa 1965–1969

Ze zbiorów Muzeum Teatralnego Teatru Wielkiego-Opery Narodowej

1965
Artystyczna dojrzałość fotografów
Edward
Hartwig

Pracownia Teatru Wielkiego. Warszawa 1960–1969

Ze zbiorów Muzeum Teatralnego Teatru Wielkiego-Opery Narodowej

1960
Artystyczna dojrzałość fotografów
Edward
Hartwig

Pracownia Teatru Wielkiego. Warszawa 1960–1969

Ze zbiorów Muzeum Teatralnego Teatru Wielkiego-Opery Narodowej

1960
Artystyczna dojrzałość fotografów
Edward
Hartwig

Na zdjęciu Andrzej Łapicki Spektakl Wesele” w reż. Adama Hanuszkiewicza. Teatr Wielki w Warszawie

Ze zbiorów Muzeum Teatralnego Teatru Wielkiego-Opery Narodowej

1974
Artystyczna dojrzałość fotografów
Adam
Drozdowski

Cykl dwóch zdjęć: Spektakl Orfeusz w piekle” w reż. Zofii Jaremowej. Teatr Lalek Groteska”, Kraków

Kolekcja prywatna

1956
Artystyczna dojrzałość fotografów
Adam
Drozdowski

Spektakl Sługa dwóch panów” w reż. Krystyny Skuszanki. Teatr Ludowy, Kraków

Kolekcja prywatna

1957
Artystyczna dojrzałość fotografów
Juliusz
Wolski

Cykl dwóch zdjęć: Spektakl Achilles i Panny” w reż. Zofii Jaremowej. Teatr Lalek Groteska” w Krakowie

Kolekcja prywatna

1962
Artystyczna dojrzałość fotografów
Juliusz
Wolski

Spektakl Męczeństwo Piotra Ohyea” w reż. Zofii Jaremowej. Teatr Lalek Groteska” w Krakowie

Kolekcja prywatna

1959
Artystyczna dojrzałość fotografów
Bronisław
Stapiński

Spektakl Złoty Kogucik” w reż. Sławomira Żerdzickiego. Opera Śląska w Bytomiu

Kolekcja prywatna

1961
Artystyczna dojrzałość fotografów
Bronisław
Stapiński

Na zdjęciu Ewa Lassek oraz Ludwik Paczyński. Spektakl Mały Książę” w reż. Zofii Truszkowskiej. Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach

Kolekcja prywatna

1959
Artystyczna dojrzałość fotografów
Irena
Jarosińska

Spektakl Wiwisekcja” w reż. Mirona Białoszewskiego. Teatr na Tarczyńskiej w Warszawie

Archiwum Anki Ptaszkowskiej. Dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

1955
Artystyczna dojrzałość fotografów
Irena
Jarosińska

Na zdjęciu Miron Białoszewski. Spektakl Wyprawy krzyżowe” w reż. Mirona Białoszewskiego. Teatr na Tarczyńskiej w Warszawie

Archiwum Anki Ptaszkowskiej. Dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

1955
Artystyczna dojrzałość fotografów
Marek
Piasecki

Cykl dwóch zdjęć: na zdjęciach Ludmiła Murawska w kostiumie. Teatr Osobny w Warszawie, 1958–1963

© J. Turowicz-Piasecka / Fundacja Archeologia Fotografii

1958
Artystyczna dojrzałość fotografów
Marek
Piasecki

Na zdjęciu Ludmiła Murawska. Teatr Osobny w Warszawie

© J. Turowicz-Piasecka / Fundacja Archeologia Fotografii

1959
Artystyczna dojrzałość fotografów
Marek
Piasecki

Spektakl Szczury” w reż. Mirona Białoszewskiego. Teatr Osobny w Warszawie

© J. Turowicz-Piasecka / Fundacja Archeologia Fotografii

1959
Artystyczna dojrzałość fotografów
Marek
Piasecki

Na zdjęciu Ludmiła Murawska, Ludwig Hering, Miron Białoszewski. Spektakl Wą” w reż. Mirona Białoszewskiego. Teatr Osobny w Warszawie, 1958–1963

© J. Turowicz-Piasecka / Fundacja Archeologia Fotografii

1958
Artystyczna dojrzałość fotografów
Marek
Piasecki

Na zdjęciu Ludmiła Murawska oraz Miron Białoszewski. Spektakl Pani Koch” w reż. Mirona Białoszewskiego. Teatr Osobny w Warszawie

© J. Turowicz-Piasecka / Fundacja Archeologia Fotografii

1959
Artystyczna dojrzałość fotografów
Marek
Piasecki

Zdjęcie teatralne 1953–1967

© J. Turowicz-Piasecka / Fundacja Archeologia Fotografii

1953
Artystyczna dojrzałość fotografów
Andrzej
Moskwiak

Scena ze spektaklu teatralnego Kraków 1968–1972

Ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie

1986
Artystyczna dojrzałość fotografów
autor
nieznany

Cykl dwóch zdjęć: na zdjęciach Ryszard Cieślak. Teatr Laboratorium 13 Rzędów w Opolu

Teatr Laboratorium / Archiwum Instytutu im. Jerzego Grotowskiego

1964
Artystyczna dojrzałość fotografów
autor
nieznany

Cykl trzech zdjęć: na pierwszym Ryszard Cieślak, Teatr Laboratorium 13 Rzędów w Opolu

Teatr Laboratorium / Archiwum Instytutu im. Jerzego Grotowskiego

1964
Artystyczna dojrzałość fotografów
autor
nieznany

Cykl dwóch zdjęć: na pierwszym Mieczysław Janowski. Teatr Laboratorium 13 Rzędów w Opolu

Teatr Laboratorium / Archiwum Instytutu im. Jerzego Grotowskiego

1964
Artystyczna dojrzałość fotografów
autor
nieznany

Cykl dwóch zdjęć: spektakl Akropolis” w reż. Jerzego Grotowskiego. Teatr Laboratorium 13 Rzędów w Opolu

Teatr Laboratorium / Archiwum Instytutu im. Jerzego Grotowskiego

1962
Artystyczna dojrzałość fotografów
autor
nieznany

Na zdjęciu Ryszard Cieślak. Spektakl Książę niezłomny” w reż. Jerzego Grotowskiego. Teatr Laboratorium 13 Rzędów – Instytut Badań Metody Aktorskiej we Wrocławiu

Teatr Laboratorium / Archiwum Instytutu im. Jerzego Grotowskiego

1965
Artystyczna dojrzałość fotografów
Eustachy
Kossakowski

Cykl dwóch zdjęć: spektakl Apocalypsis cum figuris” w reż. Jerzego Grotowskiego
Teatr Laboratorium 13 Rzędów w Wenecji

© Anka Ptaszkowska, Paulina Krasińska. Negatywy są własnością Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

1975
Artystyczna dojrzałość fotografów
Aleksander
Wasilewicz

Na zdjęciu Kazimierz Mikulski oraz Jerzy Nowak. Spektakl Cyrk” w reż. Tadeusza Kantora. Teatr Cricot 2, Kraków

Kolekcja prywatna

1957
Artystyczna dojrzałość fotografów
Jacek
Maria Stokłosa

Na zdjęciu Tadeusz Kantor. Spektakl Kurka wodna” w reż. Tadeusza Kantora Teatr Cricot 2, Galeria Krzysztofory w Krakowie

Ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie

1967
Artystyczna dojrzałość fotografów
Jacek
Maria Stokłosa

Na zdjęciu Tadeusz Kantor. Spektakl Nadobnisie i Koczkodany” w reż. Tadeusza Kantora. Teatr Cricot 2, Galeria Krzysztofory w Krakowie

Ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie

1973
Artystyczna dojrzałość fotografów
Jacek
Maria Stokłosa

Spektakl Umarła klasa” w reż. Tadeusza Kantora. Teatr Cricot 2, Galeria Krzysztofory w Krakowie

Ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie

1975
Artystyczna dojrzałość fotografów
Jacek
Maria Stokłosa

Modelka Iwona z manekinem Pedla ze spektaklu Umarła klasa” w reż. Tadeusza Kantora. Teatr Cricot 2, Galeria Krzysztofory, Kraków 1976-1978

Ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie

1976
Artystyczna dojrzałość fotografów
Henryk
Makarewicz

Spektakl Kurka wodna” w reż. Tadeusza Kantora. Teatr Cricot 2, Galeria Krzysztofory w Krakowie

Kolekcja prywatna

1967
Artystyczna dojrzałość fotografów
autor
nieznany

Spektakl Gdzie są niegdysiejsze śniegi” w reż. Tadeusza Kantora, ok. 1980

Archiwum Anki Ptaszkowskiej. Dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

1980
Artystyczna dojrzałość fotografów
Eustachy
Kossakowski

Cykl dwóch zdjęć: spektakl Gdzie są niegdysiejsze śniegi” w reż. Tadeusza Kantora. Teatr Cricot 2, Centre Georges Pompidou w Paryżu

© Anka Ptaszkowska, Paulina Krasińska. Negatywy są własnością Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

1982
Artystyczna dojrzałość fotografów
Eustachy
Kossakowski

Cykl dwóch zdjęć: spektakl Wielopole, Wielopole” w reż. Tadeusza Kantora Teatr Cricot 2, Théâtre Bouffe du Nord w Paryżu

© Anka Ptaszkowska, Paulina Krasińska. Negatywy są własnością Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

1980
Artystyczna dojrzałość fotografów
Wojciech
Plewiński

Spektakl Na dnie” w reż. Lidii Słomczyńskiej. Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

Archiwum autora

1960
Artystyczna dojrzałość fotografów
Wojciech
Plewiński

Spektakl Radość z odzyskania śmietnika” w reż. Jerzego Krasowskiego Teatr Ludowy w Krakowie

Archiwum autora

1960
Artystyczna dojrzałość fotografów
Wojciech
Plewiński

Cykl trzech zdjęć: spektakl Nosorożec” w reż. Piotra Pawłowskiego. Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

Archiwum autora

 

1961
Artystyczna dojrzałość fotografów
Wojciech
Plewiński

Spektakl Wesele” w reż. Andrzeja Wajdy. Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

Archiwum autora

1963
Artystyczna dojrzałość fotografów
Wojciech
Plewiński

Cykl dwóch zdjęć: spektakl Sen nocy letniej” w reż. Lidii Zamkow, Teatr Ludowy w Krakowie

Archiwum autora

1963
Artystyczna dojrzałość fotografów
Wojciech
Plewiński

Cykl dwóch zdjęć: spektakl Śmierć na gruszy” w reż. Józefa Szajny, Teatr Ludowy w Krakowie

Archiwum autora

1964
Artystyczna dojrzałość fotografów
Wojciech
Plewiński

Spektakl Matka” w reż. Jerzego Jarockiego. Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

Archiwum autora

1964
Artystyczna dojrzałość fotografów
Wojciech
Plewiński

Cykl dwóch zdjęć: spektakl Puste pole” w reż. Józefa Szajny. Teatr Ludowy w Krakowie

Archiwum autora

1965
Artystyczna dojrzałość fotografów
Wojciech
Plewiński

Spektakl Makbet” w reż. Lidii Zamkow. Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

Archiwum autora

1966
Artystyczna dojrzałość fotografów
Wojciech
Plewiński

Spektakl Łaźnia” w reż. Józefa Szajny. Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

Archiwum autora

1967
Artystyczna dojrzałość fotografów
Wojciech
Plewiński

Spektakl Król Mięsopust” w reż. Bogdana Hussakowskiego. Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

Archiwum autora

1970
Artystyczna dojrzałość fotografów
Wojciech
Plewiński

Spektakl Sen nocy letniej” w reż. Konrada Swinarskiego. Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

Archiwum autora

1970
Artystyczna dojrzałość fotografów
Wojciech
Plewiński

Spektakl Biesy” w reż. Andrzeja Wajdy. Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

Archiwum autora

1971
Artystyczna dojrzałość fotografów
Wojciech
Plewiński

Spektakl Emigranci” w reż. Andrzeja Wajdy. Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

Archiwum autora

1976
Artystyczna dojrzałość fotografów
Wojciech
Plewiński

Cykl dwóch zdjęć: spektakl Wyszedł z domu” w reż. Piotra Paradowskiego. Teatr Polski we Wrocławiu

Ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie

1976
Artystyczna dojrzałość fotografów
Wojciech
Plewiński

Na zdjęciu Jan Nowicki. Spektakl Nastazja Filipowna” w reż. Andrzeja Wajdy. Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

Ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie

1977
Artystyczna dojrzałość fotografów
Wojciech
Plewiński

Spektakl Antygona” w reż. Helmuta Kajzara. Teatr Powszechny w Warszawie

Kolekcja prywatna

1982
Artystyczna dojrzałość fotografów
Wojciech
Plewiński

Spektakl Miasto snu” w reż. Krystiana Lupy. Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

Archiwum autora

1985
Artystyczna dojrzałość fotografów
Wojciech
Plewiński

Aktorzy Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Makieta wewnętrznych stron okładki autorskiego, niezrealizowanego wydawnictwa o fotografii teatralnej. Kraków 1980-1989

Ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie

1980
Artystyczna dojrzałość fotografów
Adam
Bujak

Na zdjęciu Jerzy Trela, 1980–1989

Kolekcja prywatna

1980
Artystyczna dojrzałość fotografów
Anna Beata
Bohdziewicz

Na zdjęciu Krystyna Janda. Spektakl Wieczernik” w reż. Andrzeja Wajdy. Kościół Miłosierdzia Bożego, Warszawa

Kolekcja prywatna

1985
Artystyczna dojrzałość fotografów
Anna Beata
Bohdziewicz

Na zdjęciu Tadeusz Łomnicki. Spektakl Końcówka” w reż. Antoniego Libery. Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza, Warszawa

Kolekcja prywatna

1986
Artystyczna dojrzałość fotografów