Narodziny i początki polskiej fotografii teatralnej

Fotografia to jest takie coś, co nie ma końca” – słowa Wojciecha Plewińskiego, mistrza fotografii teatralnej. Z historii wiemy, że mimo uznania roku 1839 za datę wynalezienia fotografii, jej początki są znacznie wcześniejsze. 

W polskiej fotografii teatralnej również możemy wskazać różne daty pierwszego zdjęcia człowieka teatru, pierwszej fotografii scenicznej, ale nie w datach tkwi istota początku. Teatr jako sztuka wizualna zawsze tworzył obrazy. Obrazom towarzyszyły emocje, w zależności od epoki czy gatunku różnie wyrażane – miną, gestem, słowem, śpiewem, tańcem, inscenizacją…

Obrazy zatrzymywane pod powiekami, zapamiętywane i zabierane przez publiczność opuszczającą teatr. Obrazy, które następnie ożywały w rozmowach, wracały w snach, zostawały w pamięci. Były opowiadane, opisywane, zapamiętywane. I bezustannie przetwarzane. Na początku XIX wieku, wraz z wynalazkiem litografii, zaczęły pojawiać się pierwsze rysunki aktorów i aktorek w rolach, w charakteryzacji i kostiumie, uchwycone na scenie. Portrety w rolach z zapisanym fragmentem sztuki były dodawane do wydań popularnych dramatów, m.in. serii wydawniczej Teatra Warszawskie (1834-1840). Czarno-białe i kolorowane zapamiętywały ważne w przedstawieniu sytuacje. Ujęcia w roli oraz osobno wydawane portrety prywatne budowały prestiż ludzi teatru, podróżowały z nimi podczas występów gościnnych, wzmacniały popularność. 

Jedna z litografii przedstawia aktora wypowiadającego słowa: Boże, odzyskałem wzrok!”. To dynamiczne ujęcie – aktor stoi na szeroko rozstawionych nogach, trzyma ręce w górze, czarna wstążka, która zakrywała oczy niewidomego, opada w dół, zatrzymana w ruchu, w malowniczym pofalowaniu materiału. Możemy się domyślić, że był to istotny, może kulminacyjny moment przedstawienia. Minie wiele lat, zanim ten jeden moment na scenie, w ruchu i w kolorze, będzie można uchwycić w fotograficznym kadrze. Fotografia teatralna rozwijała się wraz ze zmianami technicznymi wynalazku z 1839 roku. Scena we wnętrzu teatru była dla niej największym pod względem technicznym wyzwaniem. Przyglądając się polskiej fotografii teatralnej do 1918 roku, chciałabym uchwycić jej narodziny, przemiany zachodzące na przełomie XIX i XX wieku oraz różnorodność tematów, które wciąż są rozwijane.

Przeczytaj pełen tekst dr Agnieszki Wanickiej dotyczący I części wystawy (1839-1918)
(234.09 KB, PDF)
autor
nieznany

Cykl ośmiu litografii kolorowanych: na pierwszej Julian Dobrski jako Lionel w operze komicznej Błyskawica de Planarda i de SaintGeorga, Teatra Warszawskie

Zbiory cyfrowe Muzeum Narodowego w Krakowie

 

1836
Narodziny fotografii teatralnej
Antoni
Laub

Leontyna Żuczkowska, Artystka Teatru Narodowego w Warszawie, rys. Antoni Laub, litografia, 27,5 x 23,5 cm, wyd. Piotr Piller, Lwów, (sygn. G.6202/III)

Cyfrowa Biblioteka Narodowa Polona

1830
Narodziny fotografii teatralnej
autor
nieznany

Cykl dwóch zdjęć: Leontyna Halpertowa w kostiumie Rity Hiszpanki, Stanisław Marszałkiewicz

Cyfrowe Muzeum Narodowe w Warszawie  

1840
Narodziny fotografii teatralnej
Karol
Beyer

Leontyna Halpertowa, ok. 1849, dagerotypia; płyta miedziana posrebrzana, papier, szkło, w świetle passe-partout 7,2 x 5,4 cm, oprawa 12,6 x 10,7 cm, (DI 105482)

Cyfrowe Muzeum Narodowe w Warszawie 

1849
Narodziny fotografii teatralnej
autor
nieznany

Ignacy Chomiński, odbitka na papierze solnym z talbotypu (lub dagerotyp), przed 1846, Kraków, przefotografował Walery Twardzicki, ok. 1865, Warszawa, 10,3 x 6 cm, MHK-Fs3222/VI/19

Zbiory Muzeum Krakowa

1846
Narodziny fotografii teatralnej
Karol
Beyer

Adelaide Ristori del Grillo, Warszawa, 17,8 x 12,5 cm, (DI 103389)

Cyfrowe Muzeum Narodowe w Warszawie

1856
Narodziny fotografii teatralnej
Karol
Beyer

Cykl dwóch zdjęć: Ludwik Panczykowski jako tytułowy Janek spod Ojcowa Jana Kantego Gregorowicza, ok. 1860

Muzeum Narodowe w Warszawie

1860
Fotografia teatrów
Konrad
Brandel i Ska

Cykl dwóch zdjęć: na pierwszym Michał Chomiński, tableau, portret i 13 fotografii w 12 rolach oraz Michał Chomiński jako Cyrulik w sztuce Talizman, czyli dwoje rudych Johanna Nepomuka Nestroya

Cyfrowe Muzeum Narodowe w Warszawie 

1866
Fotografia teatrów
Konrad
Brandel i Ska

Michał Chomiński jako Cyrulik w sztuce Talizman, czyli dwoje rudych Johanna Nepomuka Nestroya, ok. 20 x 16 cm, Album fotograficzny portretów, zabytków architektury, malarstwa i rzeźby, s.7, (Szt. Fot. 668)

Mazowiecka Biblioteka Cyfrowa (Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy)

1866
Fotografia teatrów
Konrad
Brandel i Ska

Michał Chomiński jako Cyrulik w sztuce Talizman, czyli dwoje rudych Johanna Nepomuka Nestroya, ok. 20 x 16 cm, Album fotograficzny portretów, zabytków architektury, malarstwa i rzeźby, s.7, (Szt. Fot. 668)

Mazowiecka Biblioteka Cyfrowa (Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy)

1866
Fotografia teatrów
Konrad
Brandel i Ska

Michał Chomiński jako Tinot w sztuce Żona, która nienawidzi męża A. Delacoura, E. Lemoine’a-Moreau, ok. 20 x 16 cm, Album fotograficzny portretów, zabytków architektury, malarstwa i rzeźby, s.9, (Szt. Fot. 668)

Mazowiecka Biblioteka Cyfrowa (Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy)

1866
Fotografia teatrów
Konrad
Brandel i Ska

Cykl czterech zdjęć: na pierwszym Jan Królikowski, tableau, portret i 12 fotografii w rolach

Zbiory Muzeum Krakowa

1866
Fotografia teatrów
Konrad
Brandel

Strona tytułowa czasopisma Kłosy” 1866 nr 40 (4.04) z drzeworytem (rysował F. Tegazzo, rytowany w pracowni J.Minheymera) Jana Królikowskiego jako Franciszeka Moora w Zbójcach Schillera według fotografii Konrada Brandla i Ski wyłącznie dla Kłosów wykonanej”

Cyfrowa Biblioteka Narodowa Polona

1866
Fotografia teatrów
Jan
Mieczkowski

Cykl sześciu zdjęć: na pierwszym nierozpoznana tancerka baletu warszawskiego (przypuszczalnie Rojewska)

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk

1862
Fotografia teatrów
Jan
Mieczkowski

Cykl siedmiu zdjęć: scena z przedstawienia Safanduły V. Sardou

Muzeum Teatralne w Warszawie

1870
Fotografia teatrów
Jan
Mieczkowski

Scena z przedstawienia Safanduły V. Sardou (Alojzy Żółkowski jako Margrabia de Rochepeans, Adolf Ostrowski jako Fromentel i Wincenty Rapacki jako Leonidas Vauclin), 35,5 x 29,6 cm, (DI 105540)

Muzeum Narodowe w Warszawie

1870
Fotografia teatrów
Jan
Mieczkowski

Cykl trzech zdjęć z przedstawienia Safanduły V. Sardou. Na pierwszym scena z przedstawienia Safanduły V. Sardou (Alojzy Żółkowski jako Margrabia de Rochepeans, Adolf Ostrowski jako Fromentel i Wincenty Rapacki jako Leonidas Vauclin)

Cyfrowa Biblioteka Narodowa Polona

1870
Fotografia teatrów
Jan
Mieczkowski

Cykl dwóch zdjęć: na pierwszym Bronisława Dowiakowska jako Violetta w operze Traviata G. Verdiego i F.M. Piave

Cyfrowa Biblioteka Narodowa Polona

1870
Fotografia teatrów
Jan
Mieczkowski

Cykl trzech zdjęć: Helena Modrzejewska jako Ofelia w Hamlecie Szekspira

Cyfrowa Biblioteka Narodowa Polona

1871
Fotografia teatrów
Jan
Mieczkowski

Cykl trzech zdjęć Heleny Modrzejewskiej jako Kleopatry w Antoniuszu i Kleopatrze Szekspira

Cyfrowa Biblioteka Narodowa Polona

1880
Fotografia teatrów
Maksymilian
Fajans

Helena Modrzejewska w sukni balowej z tiurniurą, ok. 1868, 54, 8 x 41,5 cm, kolorowana olejem, (DI 81999/17)

Muzeum Narodowe w Warszawie

1868
Fotografia teatrów
Walery
Rzewuski

Helena Modrzejewska jako Prakseda w Karpackich góralach Józefa Korzeniowskiego, 10 x 8,3 cm, plik cyfrowy szklanego negatywu, (Graf. I.F.17135)

Biblioteka Jagiellońska  

1866
Fotografia teatrów
Walery
Rzewuski

Helena Modrzejewska jako Prakseda w Karpackich góralach Józefa Korzeniowskiego, 1866, 10 x 8,3 cm, plik cyfrowy szklanego negatywu, pozytyw, (Graf. I.F.17135o). 

Biblioteka Jagiellońska

1866
Fotografia teatrów
Walery
Rzewuski

Cykl dwóch zdjęć: Helena Modrzejewska jako Ofelia w Hamlecie Szekspira, fot. Walery Rzewuski.

Biblioteka Jagiellońska

1867
Fotografia teatrów
Walery
Rzewuski

Cykl trzech zdjęć: Helena Modrzejewska jako Adam Kazanowski w Dworze królewicza Władysława Józefa Szujskiego, plik cyfrowy szklanego negatywu, pozytyw.

Biblioteka Jagiellońska

1867
Fotografia teatrów
Walery
Rzewuski

Cykl sześciu zdjęć: na pierwszym Wincenty Rapacki jako tytułowy Stary jegomość Henriego Murgera

Zbiory Muzeum Krakowa

1865
Fotografia teatrów
Walery
Rzewuski

Cykl trzech zdjęć: na pierwszym okładka Albumu sceniczne A. Hoffmann, Artystki Teatru Krakowskiego, Kraków

Zbiory Muzeum Krakowa

1868
Fotografia teatrów
Walery
Rzewuski

Antonina Hoffmann jako tytułowa Balladyna Juliusza Słowackiego, V c, 23 x 15 cm, Album sceniczne A. Hoffmann, Artystki Teatru Krakowskiego, Kraków, MHK-Fs420/VI/8

Zbiory Muzeum Krakowa

1868
Fotografia teatrów
Walery
Rzewuski

Antonina Hoffmann jako tytułowa Balladyna Juliusza Słowackiego, V d, 23 x 15 cm, Album sceniczne A. Hoffmann, Artystki Teatru Krakowskiego, Kraków

Zbiory Muzeum Krakowa

1868
Fotografia teatrów
Walery
Rzewuski

Antonina Hoffmann jako tytułowa Ludwik w Uliczniku paryskim Jean-François Alfreda Bayarda i Émile'a Louisa Vanderburcha, III b, 23 x 15 cm, Album sceniczne A. Hoffmann, Artystki Teatru Krakowskiego, Kraków, MHK-Fs420/VI/5

Zbiory Muzeum Krakowa

1868
Fotografia teatrów
Walery
Rzewuski

Cykl trzech zdjęć: na pierwszym Józef Wielopolski jako Tuhaj Bej w żywych obrazach z Ogniem i mieczem Henryka Sienkiewicza

Katalog zbiorów artystycznych i naukowych Polskiej Akademii Umiejętności, PAUart 

1884
Fotografia teatrów
Kordyan

Grupa pań z żywych obrazów z portretów Lwów, ok. 20 x 40 cm, (DI 127241).

Muzeum Narodowe w Warszawie

1909
Fotografia teatrów
Teodozy
Bahrynowicz

Cykl trzech zdjęć: na pierwszym Kazimierz Kamiński jako Mefistofeles w Fauście Goethego, Lwów, ok. 1905

Zbiory Muzeum Krakowa

1905
Fotografia teatrów
Karoli &
Pusch

Cykl trzech zdjęć: na pierwszym Maria Wisnowska w nierozpoznanej roli, lata 80. XIX wieku

Cyfrowa Biblioteka Narodowa Polona

1880
Fotografia teatrów
autor
nieznany

Cykl sześciu rewersów fotografii: pierwszy rewers Karoli & Pusch Fotografia Teatrów w Warszawie (z dedykacją Jadwiga Czaki)

Cyfrowa Biblioteka Narodowa Polona

Fotografia teatrów
Edward
Troczewski

Pogrzeb hr. Z. Krasińskiego [Ulica Krakowskie Przedmieście i widok na zakład fotograficzny Edwarda Troczewskiego FOTOGRAFIA TEATRÓW], ok. 1895, ok. 20 x 16 cm, (Zbiór fotografii XIX wieku, 1.49)

Archiwum Państwowe Warszawy

1895
Fotografia teatrów
Maurycy
Pusch

Sprzedawcy uliczni przed Teatrem Wielkim, ok. 1891, ok. 20 x 16, (DI 27494)

Cyfrowe Muzeum Narodowe w Warszawie 

1891
Epoka gwiazd
autor
nieznany

Cykl dwóch zdjęć: na pierwszym Talerz z fotografią Teatru Wielkiego w Warszawie, lata 90. XIX wieku, średnica 32 cm

Muzeum Warszawy

1890
Epoka gwiazd
autor
nieznany

Cykl dwóch zdjęć: Lusterko z fotografią aktora Władysława Bratkiewicza, 1905, średnica 5 cm, (Pamiatki, MT/IV/209).

Muzeum Teatralne w Warszawie

1905
Epoka gwiazd
autor
nieznany

Cykl trzech zdjęć: na pierwszym pocztówka, Strejk [!] powszechny we Lwowie dnia 28. listopada 1905. Zgromadzenie przed Teatrem Miejskim we Lwowie, Naprzód”

Cyfrowa Biblioteka Narodowa Polona

1907
Epoka gwiazd
autor
nieznany

Wachlarz z fotografiami gmachu oraz całego zespołu, pamiątka z otwarcia Teatru Miejskiego we Lwowie, 1900, 34 x 21 x 64 cm, (Pamiątki, MT/IV/206).

Muzeum Teatralne w Warszawie

1900
Epoka gwiazd
Maurycy
Pusch

Wachlarz z fotografiami gmachu Teatru Wielkiego oraz zespołem
ok. 1891, 34 x 21 x 64,5 cm, (Pamiątki, MT /IV/19). 

Muzeum Teatralne w Warszawie

1891
Epoka gwiazd
J. Kostka i
Mulert

Cykl dwóch zdjęć: na pierwszym pierwsza strona czasopisma Goniec Teatralny” 1877 nr 5 (1.02) z doklejonym portretem Romany Popiel w roli Jadwigi w sztuce Zbudziło się w niej serce Wolfganga Müllera von Königswintera

Mazowiecka Biblioteka Cyfrowa (Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy)

1877
Epoka gwiazd
autor
nieznany

Cykl piętnastu pocztówek: na pierwszej Helena Zimajer-Rapacka jako Kolombina w sztuce Pajacyki Wincentego Rapackiego (syna)

Muzeum Narodowe w Warszawie

1902
Epoka gwiazd
Atelier Zofia”

Cykl ośmiu zdjęć: na pierwszym Bronisława Janikowska jako Isia i Józef Popławski jako Chochoł w Weselu Stanisława Wyspiańskiego

Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy

1901
Zmiany i narodziny fotografii scenicznej
autor
nieznany

Cykl dwóch zdjęć: pierwsza jest karta pocztowa, na niej scena zbiorowa z przedstawienia Kordian Juliusza Słowackiego, Michała Tarasiewicz w roli tytułowej, fot. nieznany [przypuszczalnie: Józef Sebald], premiera Teatr Miejski w Krakowie 25.11.1899

Zbiory Muzeum Krakowa

1899
Zmiany i narodziny fotografii scenicznej
Józef
Sebald

Cykl dwóch zdjęć: na pierwszym Michał Tarasiewicz jako Motyl i Maria Przybyłko-Potocka jako Róża w sztuce Motyla miłość Anieli Bogusławskiej, premiera, Teatr Miejski w Krakowie

Cyfrowe Muzeum Narodowe w Warszawie 

 

1900
Zmiany i narodziny fotografii scenicznej
Karoli & Pusch

Cykl dwóch zdjęć: na pierwszym Widownia Teatru Wielkiego, ostatnie przedstawienie przed przebudową teatru w dniu 26 maja 1890

Cyfrowa Biblioteka Narodowa Polona

1890
Zmiany i narodziny fotografii scenicznej
Karoli i
Troczewski

Scena końcowa III aktu przedstawienia Fredzio Stanisława Grajbnera w Teatr, Rozmaitości w Warszawie w dniu 11 lutego 1893 roku, Echo Muzyczne, Teatralne i Artystyczne” 1893 nr 490 (18.02)

Cyfrowa Biblioteka Narodowa Polona

1893
Zmiany i narodziny fotografii scenicznej
Maurycy
Pusch

Scena z farsy Ciotka Karola Brandona Thomasa, pocztówka, 8,5 x 13,3 cm (Fotografia, MT/VIII/3760)

Muzeum Teatralne w Warszawie
 

1894
Zmiany i narodziny fotografii scenicznej
autor
nieznany

Zespół aktorski w Małce Szwarcenkopf Gabrieli Zapolskiej, Teatr Miejski w Krakowie, premiera 16.10.1897, 7,2 x 14,2 cm, MHK-Fs2109/VI

Zbiory Muzeum Krakowa

1897
Zmiany i narodziny fotografii scenicznej
Jadwiga
Golcz

Nierozpoznana scena z przedstawienia na scenie warszawskiej, lata 1901-1910, J.Golcz /HOTEL BRISTOL/WARSZAWA, 22,9 x 29,6 cm, (DI 103714)

Cyfrowe Muzeum Narodowe w Warszawie

1901
Zmiany i narodziny fotografii scenicznej
"A. Strauss"

Cykl sześciu pocztówek: sztuka Lilla Weneda Juliusza Słowackiego, inscenizacja Ferdynanda Ruszczyca, Teatr Polski, Wilno.

Muzeum Narodowe w Warszawie

1909
Zmiany i narodziny fotografii scenicznej
"A. Strauss"

Cykl czterech zdjęć: Lilla Weneda Juliusza Słowackiego, inscenizacja Ferdynanda Ruszczyca, Teatr Polski, Wilno, scena zbiorowa.

Muzeum Narodowe w Warszawie

1909
Zmiany i narodziny fotografii scenicznej
Czesław
Datka

Cykl dwóch zdjęć: na pierwszym fotografowanie sceny zbiorowej w sztuce Wolne miasto Konstantego Krumłowskiego oraz Eugenia Drabik jako Bogusia, Wacław Szymborski jako Focht i Artur Socha jako Dembowski

Zbiory Muzeum Krakowa

1927
Zmiany i narodziny fotografii scenicznej
Wacław
Szymborski

Cykl trzech zdjęć: sceny ze sztuki Legion Stanisława Wyspiańskiego, premiera 28.11.1911, Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie, pocztówka, 8,9 x 13,9 cm

Zbiory Muzeum Krakowa

1911
Zmiany i narodziny fotografii scenicznej
Wacław
Szymborski

Scenografia do przedstawienia Śluby panieńskie Aleksandra Fredry, premiera: Teatr im. J. Słowackiego, 4.11.1916, 22,5 x 33 cm, MHK-Fs490/VI

Zbiory Muzeum Krakowa

1916
Zmiany i narodziny fotografii scenicznej
Wacław
Szymborski

Cykl trzech zdjęć: na pierwszym scena z przedstawienia Dożywocie Aleksandra Fredry, premiera: Teatr im. J. Słowackiego, 14.01.1913

Zbiory Muzeum Krakowa

1913
Zmiany i narodziny fotografii scenicznej
Wacław
Szymborski

Cykl dwóch zdjęć: na pierwszym scena z przedstawienia Judasz z Kariothu Karola Huberta Rostworowskiego, premiera: Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, 22.02.1913

Zbiory Muzeum Krakowa

1913
Zmiany i narodziny fotografii scenicznej
Wacław
Szymborski

Cykl dwóch zdjęć: aktorzy i aktorki z zespołu Teatru im. J. Słowackiego oraz na plaży w Kołobrzegu.

Zbiory Muzeum Krakowa

1919
Zmiany i narodziny fotografii scenicznej
Wacław
Szymborski

Cykl dwóch zdjęć: na pierwszym Iwo Gall, scenograf, reżyser w swoim mieszkaniu w Krakowie

Zbiory Muzeum Krakowa

1920
Zmiany i narodziny fotografii scenicznej
Stanisław
Ignacy Witkiewicz

Irena Solska z córką Anną, ok. 1909–1910, 13 x 18 cm, (AF-N-005749)

Zbiory Muzeum Tatrzańskiego

1909
Zmiany i narodziny fotografii scenicznej
autor
nieznany

Cykl trzech zdjęć czasopisma Świat”. Na pierwszym Zza kulis Teatru Rozmaitości, Świat” 1906 nr 15 (14.04), s.11-13

Mazowiecka Biblioteka Cyfrowa

1906
Zmiany i narodziny fotografii scenicznej