Okres od 1989 do 2024 roku to czas dynamicznych zmian. Dotyczą one nie tylko materii teatru, ale także konwencji obrazowania oraz rewolucji technologicznej – w wyniku których jesteśmy świadkami eksplozji barw, stylistyk fotograficznych oraz dywersyfikacji mediów niosących teatralną pamięć.
Na przełomie tysiącleci teatr przechodzi radykalną metamorfozę. Pojawia się nowy nurt, kierujący się w stronę widza. Teatr angażuje się społecznie, dotyka tematów tabu; obnaża to, co do tej pory było ukrywane. Otwarcie mówi o sprawach płci, seksualności, rasizmu, odmienności. O chorobach, przemocy i religii. Osoby z niepełnosprawnościami, mniejszości seksualne i rasowe często reprezentowane są na scenie przez ich przedstawicieli. Nie są to profesjonaliści, ale ich atutem jest niezaprzeczalna autentyczność. Tym samym zaciera się granica pomiędzy tym, co wykreowane, a tym, co prywatne i rzeczywiste oraz popularyzuje się teatr partycypacyjny reprezentujący wykluczonych.
Na scenę wkracza zaawansowana technika i multimedia: mikroporty, projekcje, ekrany, kamery, VR. Następuje ekspansja popkultury. Teatr miesza się z innymi mediami takimi jak film, video-art, performans, taniec, teledysk. Starannie zaprojektowane kostiumy coraz częściej zastępowane są codziennymi ubraniami z sieciówek lub second-handów. Scenografie często tworzone są przez artystów wizualnych i przypominają instalacje wyjęte z galerii sztuki współczesnej lub odwrotnie – zastępowane są surowymi wnętrzami hal, zapleczy, piwnic, korytarzy. Zmienia się też gra aktorska. Wzbogacona zostaje o elementy performatywne, taniec, improwizację. Język nabiera coraz bardziej potocznego, czasem wulgarnego charakteru.
Równolegle wydarza się fotograficzna rewolucja technologiczna. Do powszechnego użycia wchodzi fotografia kolorowa, która z początku tylko z pozoru wierniej odzwierciedla rzeczywistość. Pierwsze próby są niedoskonałe, towarzyszy im spadek jakości. Filmy nie są wystarczająco czułe, w efekcie obrazy są nieostre, ziarniste, o zaburzonym balansie bieli. Przebarwione obrazy nie mają szczegółów w cieniach, tracą szlachetność swoich czarno-białych poprzedników. Dotyczy to zarówno fotografii, jak i rejestracji wideo.
Kolor na dobre rozgaszcza się w fotografii teatralnej na początku XXI wieku.
Fragment filmu dokumentalnego „Stary”, 73 minuty
Scenariusz i reżyseria: Magdalena Hueckel, Tomasz Śliwiński
Zdjęcia: Marek Gajczak
Scenografia: Magdalena Hueckel
Dźwięk: Michał Korzeniowski
Montaż: Aleksandra Idzikowska, Tomasz Śliwiński
Kierownictwo produkcji: Katarzyna Kuca
Producent: Waldemar Raźniak, Aneta Zagórska
Produkcja wykonawcza: Krakow Film Klaster
Produkcja: Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
Reżyseria: Martyna Peszko
Zdjęcia: Magdalena Mosiewicz
Produkcja: Fundacja TEATR 21
Koprodukcja: Mazowiecki Instytut Kultury, Warszawski Fundusz Filmowy